Bgtourism.bg    Airnews.bg    Spatourism.bg    Jobs.bgtourism.bg    Destinations.bg

Победителите в „Хижа на годината 2025“: общността, която възприема планината като дом

На официална церемония бяха отличени най-добрите хижи и заслони и обявени победителите в грантовите програми за 2025 година

София. Церемонията по награждаване събра хижари, планинари, доброволци, партньори и медии за третото издание на „Хижа на годината“ – кампанията на приключенска медия „360 градуса“ и Български туристически съюз, която превръща грижата за хижите и заслоните в обща кауза. Водещите Митко Павлов и Радина Думанян напомниха на присъстващите, че това не е просто конкурс, а платформа за споделяне, търсене на решения, подобряване на условията за туризъм, повишаване на културата в планината и доброволчество.

„Нашата мисия е чрез кампанията да показваме добрите примери, да говорим за трудностите, да търсим решения за справяне с тях, да създадем общност, която да се грижи колективно за богатствата на нашите планини“ – Полина Димитрова, организатор на кампанията

От старта на кампанията на 15 май до 15 октомври в кампанията има регистрирани
42 984 гласа, 490 000+ преглеждания на уебсайта и 3,5+ млн. преглеждания на материали в социалните мрежи на Хижа на годината.

Гласовете на планинарите в България определиха:

Победители в конкурсните категории (2025)

  • Хижар за пример (SiteGround)
    Победител: Димитър Вълчев, хижар на хижа „Белмекен“.
  • Хижа/заслон с най-природосъобразни практики (Photomate)
    Победител: хижа „Септември“ – Витоша
    II място: х. „Ехо“ III място: х. „Балканити“
  • Хижа/заслон с най-добра кухня
    Победител: хижа „Малка Бузлуджа (стара)“ – Стара планина
    II място: х. „Камен дел“ III място: х. „Мургаш“
  • Най-чиста и спретната хижа/заслон (Karcher)
    Победител: хижа „Фенера“ – Средна гора
    II място: х. „Камен дел“ III място: х. Балканити“
  • Най-добър заслон (нестопанисван на място)
    Победител: заслон „Страшно езеро“
    II място: зсл. „Кончето“ III място: зсл. „Велийца“
  • Най-добра хижа, обслужвана с лек автомобил (Subaru)
    Победител: хижа „Малка Юрта“ – Рила
    II място: х. „Малка Бузлуджа – стара“ III място: х. „Партизанска песен“
  • Най-добра хижа/заслон, обслужвана с високопроходим автомобил/лифт
    Победител: хижа „Мальовица“ – Рила
    II място: зсл. „Спано поле“ III място: х. „Руй“

Най-добра хижа/заслон, обслужвана без МПС (Devin)
Победител: хижа „Иван Вазов“ – Рила
II място: зсл. „Тевно езеро“ • III място: х. „Белмекен“

Победители в грантови програми:

  • „Цветни хижи и заслони“ (Оргахим): 11 одобрени обекта, които получават бои, лакове и мазилки, за да подобрят хижите – Кикиш, Пробойница, Чумерна, Грънчар, Синаница, Ехо, зсл. Тевно езеро, Балканити, Планинарска песен, Вихрен, Скакавица
  • Подновяване на маркировки и облагородяване на зоната около хижата с БТС и Kaufland – Победител: х. Изгрев
  • „Уютна хижа с Матраци ТЕД“ – Победител: х. Васил Левски
  • „Енергиен запас за хижите с Photomate“- Победител: заслон Тевно езеро
  • „Велохижите със SiteGround“ – Победители: х, Беласица, х. Карандила, х. Руй, х. Мазалат, х. Фенера
„За БТС кампанията е естествен път за комуникация със стопаните на хижи и заслони.“ – Венцислав Венев,  председател на Български туристически съюз.

Зе периода между миналогодишната церемония и тази година в рамките на кампанията “Хижа на годината” бяха отчетни и всички подобрения изпълнени при хижите победители от 2024 година:

– Големият победител от миналата година х. „Македония“ инвестира в закупуване на технологии за осигуряване на енергийна независимост на хижата (батерии 15 kW, бензинов генератор, водно електрическа турбина, ретранслатор), Подобри изолацията на сградата с нова висококачествена дограма, обособи кът за изнесен офис и стартира нов сайт с нова визуална идентиченост;
– Заслон „Страшното езеро“ вече е електрифициран;
– Тридесет обекта в планината се сдобиха с аптечки по единен стандарт, за повишаване на безопасността по планинските пътеки;
– Подобрена маркировка по ключови маршрути и изграден кът за отдих пред х. Гранчар
– х. „Христо Смирненски“ получи зарядна станция за електромобили – стъпка към намаляване на локалното авто-замърсяване в планините.
– Подобряване на условията за настаняване в х. Белмекен.

За допълнителна подкрепа на хижите и заслоните-победители, бяха организирани и изпълнени 6 доброволчески акции, които направиха местата още по-уютни, а стопаните им по-усмихнати.

В обхвата на тазгодишното издание пък бях реализирани две мащабни почиствания на едрогабаритни и строителни отпадъци от и около х. „Синаница“ и х. „Бъндерица“.

Номиниращи организации в кампанията: Български планинарски съюз; Планинска спасителна служба; Асоциация на планинските водачи – Планини и Хора; Асоциация на парковете; БААТ; MTB-BG; Българска Маунтин Байк Асоциация; Българска асоциация по ски свободен и екстремен стил; Сдружение за дива природа „Балкани“; Екологично сдружение „За Земята“; Коалиция „За да остане природа в България“; видео поредица „Разказите на хижаря“.

Реализира се подкрепата на: генерален партньор: SiteGround (третa поредна година).

Основни партньори: Photomate, Subaru, Karcher, Матраци ТЕД, Пиринско, Devin минерална, Биопрограма, Оргахим, Yettel.

Материалът Победителите в „Хижа на годината 2025“: общността, която възприема планината като дом е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.

Сподели:
Top