- ул.Търговска 57
Даниела Стоева създава „Тандем Травел“ в разгара на криза
09/10/2022 | Кристиан ИВАНОВ
„Най-големият ни актив е екипът на фирмата“, казва основателката на туристическата агенция
В рубриката „Бизнес карати“ Bgtourism.bg дава думата на успешни личности в българския туризъм. Това са хората, които чертаят пътя за превръщането на този бизнес в мощен мотор за икономиката на страната и не спират да работят за покоряването на нови предизвикателства. Примерът им е заразителен за всеки, който иска да следва мечтите си. Техните истории, написани от живия живот, са повече от интересни. Днес наш гост е туроператорът Даниела Стоева – основател на „Тандем Травел“
„Само с коняк „Плиска“ не беше достатъчно за да се стоплим.“
Това споделя с мрачно чувство за хумор националният селекционер на Швеция Орвар Бергмарк пред българския вестник „Футбол“ вечерта на 12 ноември 1967 година, след като неговият отбор е студувал предишната нощ в столичния хотел „Плиска“ заради повреда в отоплението. На терена скандинавците са попилени с 0:3 от Гунди, Котков и компания и си тръгват с лоши спомени от България.
Повече от три десетилетия по-късно, през есента на 1998 г., националният отбор на Швеция отново гостува в България във важен мач по пътя към финалите на Евро 2000, а туристическа агенция „Тандем Травел“, която от няколко години е на пазара, трябва да организира престоя на тима, журналистите и привържениците.
„Заявката дойде при нас чрез техния обслужващ туроператор – разказва пред Bgtourism.bg Даниела Стоева, основател на българската компания. – Беше огромно предизвикателство и никога няма да го забравя. От София преместиха мача в Бургас, тъй като тогава националният ни стадион не отговаря на изискванията.
През 1998 г. в Бургас и района нямаше хотел, който да отговаря на поне базови изисквания на 5*, то и за 4* не ставаше. Точно беше започнало разрушаването на морските комплекси, т. нар. разпродажба и масово бяха затворени хотели. Оставаше единствено хотел „България“ в Бургас, който по това време беше в окаяно състояние. Няма да забравя как съм обикаляла стая по стая да избирам, стаите, които са в малко по-добро състояние да местим телевизори и оборудване от по-лошите в по-хубавите стаи, за да успеем на „сглобим“ нужния брой поносими стаи. Искаха дегустации във винарни, но това, което навремето се предлагаше беше далеч от представите за винарни и за да се справим се изискваше много творчество. В крайна сметка всичко мина добре и останаха доволни, но за това много ни помогна загубата на българския национален отбор с 0:1.“
След повече от четвърт век успешна история в туристическия бизнес Даниела Стоева споделя, че до ден днешен се вълнува и притеснява по същия начин както и преди пристигането на първите групи чуждестранни туристи.
„Винаги имам нещо като сценична треска, дали всичко е изпипано, да не сме пропуснали нещо, дали някой по веригата няма да ни „издъни“. Мисля си, че ако тази тръпка отмине, може би ще е знак да приключа работата си“, признава Даниела.
Връщайки се към началото на своето пътешествие в света на туризма, основателката на агенция „Тандем“ цитира големият американски писател Джак Керуак: „Пътят е живот“.
„По пътеката на живота срещаме хора, които определят бъдещето ни, такива намерих и аз и така случайностите определиха моята посока – казва Даниела. – Първо да запиша „Туризъм“ в първия випуск на тази специалност в УНСС. После да попадна в „Балкан Холидейз“, което си беше истинска школа… Но винаги съм знаела, че искам собствен бизнес, чаках само да натрупам опит и да науча занаята. По стечение на обстоятелства се наложи да предприема тази стъпка малко по-рано от планираното и за лош късмет улучих най-лошото време, т.нар. „Виденова зима“. Сега като се замисля, всъщност започнах бизнеса си в условията на една от големите икономически кризи в България, може би и за това все гледам оптимистично и за изхода от настоящите кризи.“
Малко по-късно към бизнеса се присъединява и братът на Даниела Стою Стоев, който е втората част от тандема.
„Началото беше наистина много трудно, разполагахме с „инвестиционен капитал“, колкото за един компютър и добре, че получихме ъгълче в офиса на баща ни – признава Даниела Стоева. – Категорично исках да се фокусирам само върху дестинация България. Огромно предизвикателство, особено започвайки в кризисна година, а продължаващият военен конфликт на територията на бивша Югославия допълнително оказваше много неблагоприятен ефект. Подобно нещо преживяваме и през тази година. Започнахме с едни планове, но пътят се оказа доста по-трънлив.“
Откъде идва името на агенцията е един от въпросите, на които двамата собственици на „Тандем“ често отговарят.
„Значението на думата е вид колело за двама с две седалки и два чифта педали – обяснява Даниела. – Педалите трябва да се въртят заедно в синхрон. Това сме ние в „Тандем Травел“. Сложихме по някоя друга допълнителна седалка и педали, но продължаваме да ги движим в синхрон. Екипната работа е много важна в нашия бизнес. Това е формулата на успеха. Тя е важна не само на вътрефирмено ниво, но и по цялата верига на услугите. Ние сме като скачени съдове и когато един по веригата сгафи, качеството на целия продукт на дестинация България пада.
Любопитното е, че когато сме на туристически изложения в чужбина, винаги ни мислят, че сме специализирани за велотуризъм. Когато установим нов бизнес контакт, винаги питат откъде идва името, явно звучи нетипично за продукта ни. Така в един момент се наложи да включим и велотурове в продуктовата палитра.“
За 25 години в бизнеса, „Тандем Травел“ посреща хиляди чуждестранни гости в България и екипът на агенцията е наясно колко важни са сувенирите, които всеки посетил нашата страна отнася в родината си.
„Това е винаги един от първите въпроси на туристите и разбира се на първо място са продуктите от розово масло – казва Даниела Стоева. Сувенирите са много важни, те са част от рекламния микс и подарени, могат да доведат още туристи. За съжаление и тук не сме много креативни, особено що се отнася до мърчандайзинга на музеите. Ние сме направили много функционални карти на България, които даваме на туристите на пристигане. Много от тях ги запазват като сувенир и си отбелязват маршрута, по който са минали.“
Даниела Стоева е избрана за член на Изпълнителния борд на ЕКТАА
Не липсват и комични случки, свързани с преживяванията на гости от различни държави.
„На една от влаковите ни групи, туристка от Швейцария остана в Плевен по време на престоя на композицията там. Без телефон в себе си – спомня си с усмивка Даниела. – Беше влязла в една туристическа агенция в центъра за да потърси съдействие. Колежката там, бивша служителка на „Балкантурист“, решила да звънне на друга колежка от София, тъй като тя навремето работела пазар Швейцария. Тя пък веднага се сетила, че щом е влак, най-вероятно да е от наша група и ми се обади. Така успяхме да организираме придвижването на дамата със следващия редовен влак, взета под крилото на началник влака. Понякога е много хубаво, че почти всички се познаваме в бранша. Това едва ли би могло да се случи в страна като Испания или Гърция. А въпросната туристка успя и на теснолинейката да се качи за малко в друг влак.“
Както и за всеки един бизнес, трудностите са част от успеха на „Тандем Травел“.
„Минахме през всички глобални и локални кризи за тези 25 години – връща лентата Даниела. Освен това е много трудно да продаваш България като дестинация. Каквото и да си говорим, сме световно непознати. Тера инкогнита за повечето пазари, а има толкова да покажем… Има много трудности, които си създаваме и ние самите. Особено сега, след пандемията нивото на обслужване е паднало под критичното и това създава много проблеми в оперативната работа. Няколко пъти през тези повече от 25 години съм искала да се откажа, но се радвам, че не съм го направила.“
Основателката на „Тандем Травел“ не крие своята рецепта за успех в родния туристически бранш.
„На първо място поставям доброто образование и обща култура, владеенето на езика и разбиране психологията на пазарите, на които се работи. Креативност в създаването на нови продукти и търсенето на пазар за тях. Моят принцип винаги е бил да не влизам в ценова конкуренция на масовия пазар. Предпочитам да създам нов, по-интересен, нишов продукт. По-високо качество на по-висока цена. Може да звучи невероятно, но да, това може да се случи и у нас. Изисква доста усилия, но крайният резултат е по-добър.
Всеки един привлечен турист в България за мен е успех. Всяко едно достойнство на страната ни, разкрито пред света е успех. Всяка една благодарствена дума от клиентите ни е успех. Измеренията на успеха за мен имат може би по-идеалистично значение, но така го усещам. Гордея се дългогодишните партньорства на „Тандем Травел“. Нямаме нито един загубен партньор през всичките тези години. Първата фирма, която ми се довери е наш партньор от 25 години. От първия ден. В момента даже не мога да кажа с колко точно чуждестранни туроператора работим, но са над 25.“
Трудно е да се изброят всички постижения за четвърт век в туризма, но едно от тях е голямата гордост на „Тандем Травел“.
„Най-ценният актив е екипът ни – категорична е Даниела Стоева. – Всички ние заедно правим тандема.“
25 години „Тандем травел“! Даниела Стоева: Всеки един привлечен турист в България е успех за мен
Големите предизвикателства
„За да превърнеш даден туристически ресурс в продукт се изискват усилия – казва Даниела Стоева – И най-важното добра колаборация с местния бизнес и местната власт, търпение и постоянство. Най-добре би било инициативите да идват от местните хора, но това за съжаление на много малко места се случва.“
Основателката на „Тандем Травел“ дава няколко емблематични примера в това отношение.
„Първият се отнася за теснолинейката Септември – Добринище – споделя Даниела. – Още преди 20 години започнахме да я включваме в туровете ни, разбира се не само ние, няколко туроператора бяхме. Наложихме я бавно, но с постоянство на чуждите пазари. По това време в България освен местното население никой друг не беше чувал за теснолинейката, а на западноевропейските пазари я знаеха. Даже германците й дадоха името Родопска железница – Rhodopenbahn. С това име я промотирахме. Много години след това се появи гражданско сдружение Родопска теснолинейка и я популяризира на българския пазар.
Години трябваха да преборим БДЖ да се купуват предварително билети и донякъде да канализираме процеса, все още е трудно. А това да са измити прозорците, за да могат туристите да снимат, и до ден днешен е нерешен проблем.
Друг продукт. Направихме София известна като оперна дестинация. Разбира се това не става без хора като маестро Карталов и качествения музикален продукт, който създава.
Години наред като китайска капка сме работили по темата. Първо да научим културните институти да планират и второ лека по-лека партньорите да ни се доверят. В началото идваха от любопитство, но рекламата от уста на уста свърши много добра работа. В годините преди пандемията сме имали само за едно представление групи от по 100-150. Тези програми включват и посещения на концерти, галерии и всичко свързано с културното преживяване.
Последните години много акцентираме на Източните Родопи. Това, което много трудно ни се получава е да създадем продукт в Северозападна България. Пречи ни лошата инфраструктура и липса на местна инициатива. Но работим по въпроса. Работим и в посока винен туризъм, но това също е труден и бавен процес.“
Да се влюбиш в България
Много от хората, които за първи път посещават страната ни, се влюбват в нея. А някои намират и своята идеална половинка по време на тур в България.
„Имаме много туристи, които след първото пътуване, идват още няколко пъти – разказва Даниела Стоева. – Сещам се за клиенти от Австрия, които първо се бяха включили в една група по нашите програми. Но разбира се в едно пътуване далеч не можеш да видиш всичко, а на тях толкова им хареса България, че им направихме индивидуални програми. Още още две години поред идваха на двуседмични турове с екскурзовод и шофьор. Мисля, опознаха страната по-добре от повечето от нас.
Други клиенти, частна група от много висок клас, дойдоха по наша оперна програма, както обикновено от любопитство, но още същата година през есента се върнаха в България за тур, с който да опознаят други части на страната. На следващата година за дойдоха за трети път. Но вече за пътуване на един елитен швейцарски бизнес клуб, чиито членове бяха някои от тях. През 2020 година трябваше да направят четвъртото си пътуване в България, но за съжаление пандемията го възпрепятства.
Имаме и туристи, които намериха любовта си в България по време на тур, такива, които в последствие се заселиха тук, а някои откриха страната ни и като инвестиционна дестинация. За това винаги казвам, че туризмът е входната вратата към дестинацията за много други бизнеси.
За Пловдив, морето и хората
„Любимият ми град в България е Пловдив – признава Даниела, която също обича да пътува. – Обожавам културния му микс и наслагването на исторически пластове. Събитията в града и живота в Капана. Това очарова и туристите.
Източните Родопи също са моето място, както и района на Гоце Делчев. Морето ми харесва само извън активния сезон. Много съжалявам, че години наред липса на държавна и местна политика обезобразиха ландшафта на морето ни. По същия начин го усещат и туристите. На тези които водим през май и септември им харесва, тези, които пътуват юли, август не са очаровани. В България винаги сме имали голям потенциал от природни и антропогенни ресурси. Големият ни дефицит е човешкият фактор като ресурс. И тук нямам предвид само последствията от пандемията и тоталният отлив на кадри. Вече съм убедена, че основният ни проблем е в манталитета ни, това че в по-голямата си част не можем да се усмихваме, да бъдем любезни, да обслужваме и да работим в колаборация, заедно. Винаги сме имали проблем с местната инициативност нещо да се създаде и развие, да се работи съвместно. На малкото места, на които това се случва, успехът веднага е виден.
Трябва ни по-наситена и по-креативна реклама. Тук от краткия ми опит като зам.-министър на туризма, мога да кажа, че без промяна на законовата рамка, регламентираща разходването на средствата за реклама, която да дава повече гъвкавост при планиране изпълнението на рекламните кампании, никога няма да сме ефективни и навременни. Освен това трябват и повече професионални маркетингови специалисти в администрацията. Смятам, че в момента основните ни усилия трябва да са насочени в подобряване на продукта ни на всяко едно ниво – от частната инвестиция до държавната инфраструктура. Първата стъпка е да започнем да мотивираме хората да работят в сектор туризъм. Защото се опасявам, че ако продължаваме така, няма да имаме нужда от реклама. Просто защото няма да има кой да обслужи туристите. Втората стъпка е да обучаваме хората за да надградят уменията си. Има много европейски програми в тази посока. Нужно е да се търсят добрите и работещи бизнеси и да се черпи техния опит. Имаме общ интерес повече да са качествените обекти, за да може дестинацията да се развие. В този смисъл трябва да се погледнем по друг начин на конкуренцията. Да започнем да се учим взаимно.“
Виж още от рубриката
Ивайло Николов от „Булрайзен“: Вълшебствата на България ни дават ключа към успешен туризъм
Круизът към мечтания бизнес потегля от офис в кафене и празна банкова сметка
Венцислав Пешев, собственик на „Диадженти“: В бизнеса слушам сърцето, душата и семейството си
Инж. Людмила Маждракова – дамата, която помага на бизнеса да сбъдва мечти
Формулата на Петър Денчев: Изкуство и футбол
Живко Иванов изминава пътя от сервитьор до директор
Ина Тонина – екскурзоводът с приключенски дух
Изкуството да твориш туризъм – Бисерка Огнянова