- пл. Народно събрание 4...
Ясен Щерев, хотелиер: Ключът към успеха е да цениш персонала и гостите си и да се адаптираш към новите технологии (видео)
Най-добрите генерални мениджъри на хотели са тези, които могат да направят гостите си щастливи. Те са тези, които са сигурни, че персоналът им е добре обучен и мотивиран. Те са и тези, които винаги търсят начини да подобрят изживяването на гостите.
Ясен Щерев – генерален мениджър на Хотел Хавана ****, Парадайс Грйин Парк*** Хотел и Апартаменти и хостел Витоша. Мениджър с дългогодишен опит в хотелската индустрия. От 2010 г. успешно управлява и развива поверените му хотели в Златни пясъци. Професионалният му път преминава през туристически обекти в Албена, Слънчев бряг, Златни Пясъци и Банско. Успоредно с работата си в сферата на туризма завършва Техникума по ветеринарна медицина в родния си Добрич и висшите си образования в Русенски университет. Мениджър с иноваторско мислене и поглед към модерните технологии в хотелиерството. Той е амбициозен и решителен човек, който не би се задоволил само с обикновена кариера. За това работата му е високо оценена през последните години и е удостояван с куп престижни награди в областта на туризма. Първото си отличие получава още през студентските си години в далечната 2001г лично от Ректора на Русенски Университет който го награждава с Почетна Грамота за „Принос в туризма, спорта и природозащитното дело в университета“. Ясен Щерев е и един от малкото удостоени с авторитетната международната награда „The Best Hotel Manager on the Balkans“ на Балканския алианс на хотелиерските асоциации (BAHA) – обединение на хотелиерските сдружения в балканските страни със седалище в Македония, което има за цел да насърчи развитието на хотелиерството и ресторантьорството в региона, връчена му през 2014. През 2017 година Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) удостоява Ясен Щерев с награда за професионални постижения в областта на хотелиерството, ресторантьорството и мениджмънта, като го избира за „Най-добър Комплексен Мениджър на Хотел Казино на 2017г.“ . А тази година отново бе сред големите отличници в туризма и Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) не пропусна за пореден път да затвърди постиженията му като присъди отличието за „Най-добър хотелски мениджър на 2023 г.” . Поверените му хотели също не остава назад с наградите, „Казино хотел на 2011“, награда за „Принос в удължаване на туристическия сезон“ и „Най-добър четиризвезден морски хотел с казино на 2019 г.”
– Как започна всичко и как развихте кариерата си до това, което сте днес?
– Всичко започна преди 28 години, едва 15-годишен, с разрешение на Инспекцията по труда, постъпих на работа като помощник сервитьор в ресторант пикник „Орехите“ в к.к. Албена в далечната 1995 г. Така стартира кариерата ми, от дъното и преминах през всички нива в хотелиерския бизнес. Стъпало по стъпало, помощник сервитьор, сервитьор, ОТЗ, за кратко пиколо и така през администратор, барман, туристически представител, крупие в казино и F&B до това което съм днес. Работех и учех едновременно. Винаги съм имал амбицията един ден да стиган върха. И няма да кажа, че беше лесно.
– Кога започна първоначалният ви интерес към туризма и защо точно хотелиерство?
– Израснах в семейство, в което властваха трудът и дисциплината. С баща директор и майка началник, и тяхната отдаденост, постоянство и решителност към работата и живота оформиха моето възпитание.
Бях типично младо момче, което не знае какво иска да прави, но интересът ми към хотелиерството запали тази страст. Оттогава до сега това е едно невероятно пътуване. Моето силно убеждение е, че кариерата се гради с течение на времето и чрез огромни усилия и отдаденост.
– Лесно ли е да си генерален мениджър на хотели?
– Ако имате силни умения за работа с хора и силно чувство за спокойствие под напрежение, може да помислите дали да станете мениджър на хотел. Работата предоставя множество възможности и предимства, но и два пъти повече негативи. Работата на мениджъра на хотел често се характеризира с дълги часове на работа и стресови условия, които изискват бързо мислене, дипломатичност и комуникативни умения. Ролята на генералния мениджър е да задава тона и очакванията към хотела, както и да поставя висока летва за нивото на обслужване и представяне. Той е диригентът на различните екипи, които трябва да работят в хармония. И тук е деликатния момент, нужните управленчески и личностни умения които са жизнено необходими за симфонията, която „хотела“ трябва да изсвири безупречно. В резултат на това гостите да аплодират – оценят изживяването , който предоставя хотела, а персоналът да се гордее с работа си.
– Индустрията на хотелиерството пое по интересен път напред, какво мислите, как ще преминат следващите няколко години за сектора и неговото възстановяване след пандемията?
– Предстоят интересни и предизвикателни времена. Здравето, хигиената и безопасността са ключът към успеха. Всеки хотелиер е осъзнал истинското значение на израза „здравето е богатство“. Освен това технологиите и подобрената дигитализация до голяма степен ще определят изживяването на гостите. Ще трябва да използваме адекватни стандарти за здраве и безопасност, както и технологии, за да организираме иновативни изживявания на гостите и да правим нещата възможно най-безконтактни. Това е „новото нормално“.
– Кои са проблемите, с които се сблъсквате в настоящата си работа?
– Когато работите в конкурентна среда, трябва да обръщате внимание на това, което се променя около вас – технологиите. Ние живеем в толкова бързо развиващ се свят. Най-голямото предизвикателство е да бъдеш в крак с новите тенденции в технологичен аспект и да се адаптираш към тях. Нашият бранш непрекъснато се развива. В днешно време гостите имат много възможности за избор трябва да сме в крак с промените. Трябва да присъстваме във всички канали за продажба и да притежаваме най-новите технологии.
Другото предизвикателство е, че трябва да разберете какво е важно за днешното поколение. Нашата индустрия често е изправена пред предизвикателството да намери добри и мотивирани млади хора, които да се присъединят към нас. Трябва да знаете, че тяхната философия и ценности в живота са се променили толкова много в сравнение с моето поколение и трябва да се направят корекции в стиловете на управление, за да се приспособят към тази промяна.
– Какво намирате за вдъхновяващо в работата в хотелиерството и генералния мениджър?
– Хотелиерството е 24-часов бизнес с хора. Това е много динамична работа. Утре е съвсем различен ден от днешния. Поддържаме мотото „единственият лесен ден беше вчера“. Всеки ден имате работа с различни хора, с различен произход, хора, които идват от различни страни, споделящи различни ценности толкова много различия и в основата е уважението и общата цел. Хотелиерството не е като обикновен работен ден в банка – идваш, работиш и се прибираш. Работите по празниците, може да се наложи да пренебрегнете или пренаредите личния си живот или да пропуснете рождените дни на хора, които обичате. Винаги се случва нещо ново и си струва да го проучите. Ако сте динамичен човек, работата ще ви хареса.
– Имате ли някакви прогнози и какво очаквате да се промени следващите няколко години в хотелиерската индустрия?
– Това, което очаквам да се промени, е навлизането на технологиите. Мисля, че все повече и повече хора стават по-претенциозни и ще търсят продукти, които са практични и прости. Мисля, че бъдещето за следващите няколко години принадлежи на технологиите в хотелите. Онези „луксозни хотели“ изостанали технологично ще останат там някъде в небитието. За мен бъдещето принадлежи на модерните хотели с модерен бизнес подход, зададен от ръководството.
За мен успешния мениджър, трябва постоянно да се развива. Технологиите се развиват толкова бързо и толкова бързо навлизат в нашия бизнес, че без тях няма как да бъдем успешни. Важното е обаче не само да говорим за тях, но да изберем правилната технология за нашия бизнес и правилния партньор с който да работим. Нереално е да мислим, че можем да разбираме от всичко, но когато намериш правилния партньор нещата стоят по друг начин. Такъв партньор за мен е Hotelrunner. Преди да започнем да работим с тях, начина ни на продажби беше съвсем друг, губехме време и усилия в неправилната посока. Но както казах самите технологии не могат да помогнат , ако няма кой да работи с тях и кой да Ви обучи , това ценим ние в партньорството с Hotelrunner , освен че ни предоставиха отлично технологично решение за управление на онлайн продажбите на Хотела, ни предоставят много добра поддръжка и обучения , както и чрез тях се учим от опита на над 60 000 хотела в цял свят. Това е бъдещето.
– Ако решите да предадете един съвет на амбициозен млад мениджър, какъв би бил той?
– Основният съвет е, че трябва да се наслаждавате на работата с хора. Всичко е за хората. Трябва да можеш да се смееш, да плачеш. Трябва да сте готови да се справите със стреса и дългите часове в хотела. Но и имате нужда от солидно образование и разнообразен трудов опит. Трябва да разберете значението на управлението на хора, както и техническите аспекти на бизнеса. И разбира се, за да успеете, най-важното е да можете да се фокусирате върху гостите си.
Материалът Ясен Щерев, хотелиер: Ключът към успеха е да цениш персонала и гостите си и да се адаптираш към новите технологии (видео) е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.