Българка преподава AI в туризма в Ханджоу, новата AI столица на Китай
София. Ако AI асистент можеше да обучава нов служител в екипа на вашата рецепция, да продаде две допълнителни стаи и да отговаря въпроси на гостите на пет езика – всичко това едновременно и преди закуска… бихте ли му позволили? Това беше само едно от предизвикателствата, които постави Елица Стоилова, управител на Umni.bg, пред студентите по „Мениджмънт в туризма“ в Ханджоу.
Елица изнесе две 2-часови лекции като гост-лектор на тема „Изкуствен интелект в туризма“ по покана на Международния университет в Чжъцзян (Zhejiang International Studies University (ZISU) ) в Ханджоу, Китай – университет, известен с глобалната си перспектива и модерните, ориентирани към практиката програми в областта на туризма и хотелиерството. В Ханджоу, “новата AI столица на Китай“ – най-иновативният и динамичен AI център и един от водещите AI хъбове в страната, се намират централните офиси на Alibaba, DeepSeek и други китайски технологични и AI гиганти, които активно подкрепят технологично и с инвестиции туризма в Китай.
Лекциите събраха в учебните стаи на университета за онлайн среща с Елица близо 50 студенти от 1-ви и 3-ти курс, за да научат как изкуственият интелект и роботиката променят пътуванията и навиците на гостите, приходите в хотелите и качеството на обслужването, какви са тенденциите за развитието на технологиите в туризма и хотелиерството през 2026 г. и какви умения трябва да овладеят мениджърите на бъдещето в индустрията, за да бъдат конкурентоспособни.
ZISU привлича студенти от Китай и от цял свят за да ги подготви да станат интердисциплинарни, културно гъвкави професионалисти в областта на туризма и хотелиерството. Програмата за мениджмънт в туризма в университета се отличава с комбинацията от практически бизнес умения и задълбочено технологично обучение, всичко това в среда, където инфраструктурата на интелигентния град, безкасовите плащания и услугите, базирани на AI, са ежедневна реалност. Лекциите бяха изнесени от Елица Стоилова не само в качеството й на управител на AI чатбот платформата Umni.bg, т.е. технологичен доставчик в туризма, но и като хотелиер с над 20 години международен опит в индустрията, сертифициран специалист по оптимизация за AI търсене (AEO) и водещ обучител по AI грамотност за бизнесите в индустрията у нас.

„Поканата дойде като резултат на мое едномесечно обучение в Китай през лятото по покана на китайската страна, когато аз бях студентката – изучавах опита на Китай във внедряването на технологиите в управлението на селския туризъм,“ коментира Елица. „Докато роботите и друг умен хардуер, базира на данни, вече са ежедневие там, оказа се че тънкостите в използването на AI в ежедневието на професионалистите в туристическите бизнеси и хотелиерството са толкова нови за тях, колкото и за нашите хотелиери. Проведох една уводна лекция за AI в туризма още тогава, която предизвика огромен интерес и доведе до среща с преподаватели от университета по темата, последва и поканата да водя лекции за студентите.“
Българските компании не могат да си позволят да чакат следващото поколение висшисти да поеме щафетата на изкуствения интелект. Днешните професионалисти в туризма трябва да придобият тези умения сега, или рискуват да видят как техните дестинации и хотели изчезват от дигиталния пейзаж, добавя Елица.

Поуките от две лекции: от общата картина до практически умения
Лекциите на Елица обхванаха проучването на глобалните тенденции, които стимулират навлизането на изкуствения интелект в туризма, включително ръстът на спонтанните туристи, които използват предимно мобилни устройства и AI търсачки за информация и препоръки, и техните очаквания за незабавни, персонализирани преживявания. Внимание беше отделено и на използването на AI инструменти за лична професионална ефективност и израстване. Елица засегна навлизането на AI търсенето като ключова причина за промени в туризма през следващите 1-2 години и новите професии в индустрията, основани на работата с изкуствен интелект.
Ето няколко от ключовите тенденции и поуки от лекциите на Елица:
• Близо 80% от пътуващите търсят нетуристически дейности и местни преживявания, като 72% използват чат приложенията като основно средство за комуникация по време на пътуване. 50% ще използват AI за планиране на своите пътувания през следващата година. Конкуренцията между хотелите и ОТА се измества в отговорите на AI. Хотелите, които не са оптимизирани за AI търсене, вече усещат въздействието, като отбелязват до 25% спад в органичния трафик и видимост през 2025, особено обектите извън големите международни вериги.
• 91% от туристите по света казват, че са готови да използват платформи за самообслужване – за чекиране, резервации или консиерж услуги – ако това им дава повече контрол, бързина и персонализация. 40% са готови да направят резервация, купят билет или друга услуга направо в AI чата ако има актуални цени и бутон за плащане. Booking.com, Expedia, PayPal, Stripe ще осигурят точно тези възможности вътре в чата на ChatGPT през следващата година. Прави го и Google.
• Новата реалност? Бутиковите и регионалните хотели, които се появяват в препоръките, генерирани от AI, се радват на 14-20% повече резервации сред посетителите на хотелския уебсайт от този канал за директни резервации, докато обектите, които разчитат единствено на SEO, стават все по-малко видими с всеки изминал месец.
• Използването на AI чатботове за да се предоставят на гостите незабавни отговори 24/7 на различни езици води до намаляване обема на обажданията в хотела с до 65% и спестява на хотелите хиляди работни часове годишно, като увеличава директните резервации. 41% от посетителите на сайта, дошли на него от ChatGPT или друга AI търсачка, очакват да продължат комуникацията в хотелския чатбот за отговор на конкретни въпроси, проверка на цена и наличност и директна резервация.
• Автоматизиране на управлението на отзивите и анализа на настроенията на гостите с AI инструмент позволява да се отговаря на стотици онлайн отзиви месечно автоматично – нещо, което е от съществено значение за репутацията и видимостта в AI търсачките, тъй като това е един от критериите за „видимост“, а хотелите с по-бързи отговори на отзиви се изкачват значително в дигиталните класации.
• Динамично ценообразуване и управление на приходите, задвижвани от AI, е практика, която вече променя глобалните вериги – при тях адаптирането на цените в реално време се случват до 5 милиона пъти годишно.
Елица разкри също така на студентите правилата и добрите практики за писане на инструкции за AI (промптове) – задължително лично умение за професионалист в туризма, за да може генеративният AI да създава доклади, да отговаря на сложни въпроси на гости, да превежда автоматично менюта на ресторанти, да създава маркетинг кампании за хотела, да транскрибира срещите на отдела и да ги превръща в списъци със задачи, да генерира потенциални клиенти и още много други възможности.

Уроци за България: Инвестирайте в хора, а не само в технологии
Къде отиват инвестициите на хотелиерите през 2026 глобално? 84% от хотелиерите в световен мащаб ще внедрят или разширят автоматизацията на комуникацията с гости, базирана на AI. 72% планират да използват изкуствен интелект за анализ на отзиви и настроения, а 75% – за препоръки за допълнителни продажби. 71% от хотелите ще инвестират в хотелски AI чатбот, едно от най-бързите AI решения за внедряване, най-лесните за работа и управление, и най-достъпни решения на пазара.
Хотелите и туристическите фирми в България трябва да инвестират сега в повишаване на квалификацията на своите екипи – да насърчават познанията в областта на изкуствения интелект, да стартират с личната професионална ефективност на служителите с помощта на AI, да въведат автоматизация на рутинни задачи и процеси за подобряване резултатите на хотела, клиентското обслужване и удовлетворение, и устойчивостта на бизнеса.
Попитахме Елица ако трябва още утре хотелиерите и туристическите бизнеси да направят едно нещо, свързано с AI, каква е нейната препоръка като експерт с уникална експертиза в пресечната точка на туризма и AI. „Повечето бизнеси в нашата индустрия нямат Google Business (GBP) профил или не е поддържан. Моят съвет е да се фокусират върху своята AI видимост – създаване и поддръжка на GBP, техническо надграждане на сайта за AI търсачките, преглед на съдържанието на сайта и неговото надграждане и адаптиране за AI, и изграждане на цялостна дългосрочна концепция за дигитален PR на бизнеса“, коментира Елица Стоилова.
“Тази година Umni.bg разшири услугите си извън AI чатботовете с обучение за AI грамотност за професионалисти в туристическата индустрия, одит и консултация за оптимизация на сайт за AI търсене и други услуги, свързани с AI. Ще се радвам да споделим своите уникални знания и опит с колегите в бранша“. Гостоприемството е и винаги ще бъде свързано с хората. Но в ерата на изкуствения интелект, именно симбиозата на хората и технологиите – да работят заедно, ще направи българския туризъм привлекателен утре, допълни тя.
Материалът Българка преподава AI в туризма в Ханджоу, новата AI столица на Китай е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.









