Европейският потребителски център проведе национална кръгла маса за правата на авиопасажерите и актуалните предизвикателства в сектора
Михаела ЙОРДАНОВА
София. Европейски потребителски център (ЕПЦ) – България проведе национална кръгла маса на тема „Права и предизвикателства пред пътниците с въздушен превоз“. Форумът се състоя днес в „Гранд хотел София“.
Временно изпълняващият длъжността председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Александър Колячев сподели, че пътниците трябва да разполагат с пълна и точна информация преди закупуване на услугата, за да избегнат заблуждение и нежелани рискове. Той акцентира върху необходимостта потребителите да познават правата си при закъснели или отменени полети, изгубен багаж, както и при отказан достъп до борда. „Защитата на пътниците е ключов приоритет за КЗП“, заяви Колячев.
Директорът на ЕПЦ България Соня Спасова предупреди, че има случаи, при които пътници подписват документи на летището без да разбират съдържанието им, което може да доведе до неправомерно използване на лични данни. Тя призова потребителите да не дават съгласие и да не подписват документи, без да са информирани кой ги представлява. Спасова припомни, че на сайта на ЕПЦ е достъпен „калкулатор за полети“, който определя правото на компенсация при нередности.

По време на форума Спасова представи и дейността на Европейския потребителски център – България, който е част от мрежа с офиси в ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство, отбелязваща 20-годишен юбилей. Тя посочи, че организацията работи изцяло чрез доброволни преговори и успешно решава около успешно решава около 73% от постъпилите казуси, като само през миналата година на потребителите у нас са върнати над 162 000 евро.
Според данните на ЕПЦ голяма част от постъпващите жалби са свързани със загубен или повреден багаж, липса на яснота при таксите, бавни отговори от авиокомпаниите и проблеми, свързани с посредници при закупуване на самолетни билети. Отчитат се и т.нар. „комплексни случаи“, включващи премаршрутирания, кацане на различно летище или затруднения при достигане до крайна дестинация.
Елисавета Димитрова от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ представи предстоящите промени в Европейски регламент 261, чието финализиране се очаква през 2026 г. Актуализацията е наложителна вследствие на значително нарасналия въздушен трафик и ограниченията във въздушното пространство, породени от военни конфликти.
Сред предложените промени са: уеднаквяване на правилата за ръчния багаж; актуализиране на праговете за компенсации – над 4 часа закъснение и над 6 часа при полети до или над 3500 км; нови изисквания при задържане на самолета на пистата; разширена защита за пътници със специални потребности; право на самостоятелно пренасочване при закъснение или отмяна на полет.
Обсъжда се и предложението стачките на авиокомпаниите да не се считат за извънредни обстоятелства, което би позволило на пътниците да получават компенсации в подобни ситуации. Темата за дублирането на места остава отворена и засега не е включена в подготвяния регламент.

Около 18% от сигналите, постъпили в ЕПЦ през 2025 г., са свързани с проблеми при въздушни пътувания. Пътниците могат да подават жалби до 6 месеца след възникване на случая, като авиопревозвачите са длъжни да отговорят. Очаква се обновеният регламент да бъде финализиран в началото на следващата година и внесен за гласуване в Европейския парламент.
Йоана Стоянова от асоциацията „Активни потребители“ и член на BEUC представи позицията на Европейската потребителска организация BEUC за по-добра защита на авиопасажерите, а Ивайло Данаилов – изпълнителен директор на SkyRefund, акцентира на съдебната защита на правата на пътуващите с въздушен транспорт.
Материалът Европейският потребителски център проведе национална кръгла маса за правата на авиопасажерите и актуалните предизвикателства в сектора е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.









