България се позиционира като достъпна и перспективна дестинация за инвестиции в туризма
София. Международни хотелски и курортни вериги разширяват присъствието си в България чрез нови обекти и ребрандиране от 2019 г. насам. Инвестициите обхващат не само столицата, но и редица ключови туристически дестинации като Пловдив, Варна, Бургас, Албена и Банско, подпомагайки по-равномерното разпределение на туристическото предлагане в страната. Данните са част от стратегически документ за инвестициите в българския туристически сектор, изготвен от Световната организация по туризъм към ООН (UN Tourism) в партньорство с Министерството на туризма и публикуван на страницата на международната организация.
Според анализа пълноправното членство на България в Шенген от 2025 г. и планираното въвеждане на еврото на 1 януари 2026 г. създават по-благоприятна среда за туризма чрез по-предвидими финансови резултати, улеснени трансгранични операции и намаляване на валутния риск. Експертите подчертават, че разнообразието от туристически продукти – от морски и зимен туризъм до културни, градски, природни и уелнес преживявания – прави страната подходяща за пътувания с по-дълги престои.
Генералният секретар на UN Tourism Зураб Пололикашвили посочва, че инвеститорите търсят стабилни дестинации с ясни правила и перспективи за устойчив растеж, а България предлага икономика в рамките на ЕС със солидни показатели и повишено търсене. Изпълнителният директор на организацията Наталия Байона допълва, че инвестициите вече не се изчерпват само със строителство, а са насочени към създаване на работни места, иновации и възможности за местните общности, като България се позиционира като място за рентабилни и социално отговорни проекти.
В документа се отбелязва, че страната предлага стабилна макроикономическа среда. Държавният дълг възлиза на 23.9% от БВП – най-ниското ниво в ЕС – а икономическият растеж през 2025 и 2026 г. се очаква да достигне около 3.1%, приблизително двойно над средното за Европейския съюз. За инвеститорите това означава по-устойчиви възвръщаемости и опростени процедури при международни операции.
Преките чуждестранни инвестиции в туризма нарастват въпреки глобалната несигурност. Нови хотели и висококатегорийни продукти навлизат в повече региони, а инвестиционният поток показва доверие в способността на България да развива по-висок клас туристически услуги. Законодателната рамка, включително Законът за насърчаване на инвестициите, предоставя редица облекчения – ускорени процедури, намалени разходи за земя, подкрепа за инфраструктура и облекчения за социални осигуровки в общини с по-висока безработица. Агенция InvestBulgaria се явява ключов партньор за инвеститорите в процеса на координация с институциите и достъп до наличните стимули.
Докладът очертава силни конкурентни предимства. През 2024 г. международните посещения достигат рекордните 13.3 милиона туристи, а приходите от международен туризъм се възстановяват до нивата от 2019 г., възлизайки на 4.3 милиарда долара. Ръст се отчита и при вътрешния туризъм, като разходите достигат 1.1 милиарда евро, почти двойно над тези от 2019 г. Сезонността постепенно отслабва, благодарение на повишения интерес към културни маршрути, природни активности и преживявания извън пиковите месеци.
България разполага с компактна, но изключително разнообразна туристическа територия. Десет обекта на ЮНЕСКО, осем елемента на нематериалното наследство, 25 плажа със Син флаг, 37 планински масива, установени зимни курорти и над 600 минерални извора очертават широк спектър от възможности – от морски и зимен туризъм до SPA, медицински, винени и приключенски продукти.
Страната се позиционира като достъпна и перспективна дестинация благодарение на конкурентни разходи за развитие, труд и данъчно облагане, включително плосък корпоративен данък от 10%. Географската локация на кръстопът между Западна Европа, Източна Европа, Балканите и Черноморския регион, в съчетание с подобряващата се свързаност, укрепва интереса на инвеститорите в сегмента на бизнес и leisure туризма.
Документът очертава няколко направления с най-висок потенциал за развитие: градски и бизнес хотели в София, Пловдив и Варна; висококачествени морски комплекси; целогодишни планински курорти с развит летен продукт; уелнес, спа и медицински центрове, базирани на минерални извори; както и бутикови еко и селски обекти в региони с благоприятни условия и налични стимули.
Стратегическата оценка на UN Tourism и Министерството на туризма потвърждава, че България навлиза в етап на качествен растеж, привличайки засилен интерес към устойчиви и високостойностни туристически инвестиции.
Download PDF
Материалът България се позиционира като достъпна и перспективна дестинация за инвестиции в туризма е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.









