Bgtourism.bg    Spatourism.bg    Jobs.bgtourism.bg    Destinations.bg

Нежната революция на TravelLine променя българския туризъм

Технологичните иновации на компанията изстрелват хотелиерския бизнес в дигиталната ера

Кристиан ИВАНОВ

Потънал в бялата прегръдка на Рила, сред вековните гори в подножието на мистичния връх Мусала, Боровец е място, над което звездите светят ярко и са така близо, че и най-смелите желания изглеждат на ръка разстояние. В края на 80-те години светът се променя пред очите на смаяните съвременници, рухва Берлинската стена, „желязната завеса“ е срутена с гръм и трясък, а по пистите в най-стария български зимен курорт върху ските лети момче, което един ден ще помогне на хотелиерския бизнес в България да извърши своята „нежна революция“.

Стефан Карапанчев е роден в Самоков, а там децата започват да карат ски още преди да проходят. „Още от малък исках животът ми да бъде свързан с туризма, казва основателят на TravelLine Bulgaria Стефан Карапанчев. С усмивка се връща към дните, когато от височината на заснежените склонове с блеснали очи е гледал към светлините на големия хотел „Рила“ в Боровец. Едва ли е бил единственият. Дълги години знаменитият комплекс е символ на престиж и успех.

Един ден Стефан ще е сред хората, които ръководят персонала в хотел „Рила“, перлата на курорта. Ще стигне и по-далеч. В екип с Анита Велинова от началото на 2017 Карапанчев започва да внедрява ефективна иновация, даваща възможност хотелиерите в България да управляват цялостно бизнес процесите си онлайн, да привличат много гости чрез интернет и да получават повече онлайн резервации. Шест години по-късно това, което в началото изглежда като „научна фантастика“, вече е реалност. Сега TravelLine Bulgaria работи успешно както с огромни комплекси с по две хиляди стаи, така и с къщи за гости с 5 стаи.

Пробивът не идва с магическа пръчка. Цената е много труд и безсънни нощи. Преди да основе собствена компания, Стефан Карапанчев е натрупал огромен опит, изучавайки внимателно различни елементи от сложната система, с която се произвежда качествен и печеливш туристически продукт.

Стефан като ски учител в Боровец през 1999 г.

„На 18 години работех като ски учител в Боровец и следвах висшето си образование в Софийски университет „Свети Климент Охридски“, специалност „География“ – разказва Карапанчев. – Не беше лесно, но аз и не съм очаквал друго. Исках да се срещам с нови хора. И да се уча, да се уча, да се уча … В края на 90-те години се появи възможност да замина на работа в Германия. Изгарях от желание да отида в тази страна. В крайна сметка нещата се наредиха така, че станах част от екипа на огромна бирария в Хановер. Мащабите на бизнеса бяха зашеметяващи за моите представи тогава. Представете си заведение, което събира 4 000 човека, продават се над 20 000 бири и има оборот повече от 200 000 марки в рамките на един работен ден.

На работа в Германия през 2001 г.

Учех здраво немски, надградих езиковите си умения. Паралелно продължавах образованието си в България, но задочно. Връщах се само, за да си взема изпитите. Първоначално отидох в Германия за шест месеца, после успях да удължа престоя и

Стефан на Експо 2000 в Хановер. Престоят в Германия се оказва важен за бъдещия основател на Travelline

работата си там с още година и половина. Разбрах колко важни са точността, дисциплината и уважението. Уважение първо към себе си, а след това и към всички останали. Видях как се управлява ресторантьорски бизнес, защото теорията е едно, а практиката нещо съвсем различно. Стремях се да изграждам в себе си качества, които да ми помагат да израствам като личност и професионалист. Този стремеж е непрестанен и до момента. След като се завърнах от Германия не исках вече да бъда ски учител, бях готов за следващата крачка.“

Стефан започва да си търси работа в хотелите и на 10 декември 2002 г. получава обаждане от хотел „Рила“. Комплексът се намира в етап на промяна и на мястото на стария екип се назначават много нови хора.

В Боровец през 1998 г.

„В Боровец съществува неписано правило – ако хотел „Рила“ е пълен, то и целият курорт ще бъде пълен и сезонът ще бъде успешен – разказва Стефан. – Когато персоналът беше подменен с млади хора, сред които и аз, се понесе мълва, че всичко ще се провали. Но ние изобщо не мислехме така. Със здрава работа, впрегнати от доказаната школа на „Балкантурист“, доказахме на себе си и на останалите, че можем да се справим. Този млад екип остана в „Рила“ няколко години

Стефан Карапанчев трупа опит в хотел „Рила“

и показа отлични резултати. През този период съм чистил стаи, работил съм в кухнята, организатор туризъм в туристическото бюро, стигнах до позицията да ръководя цял отдел. През цялото време мечтата ми беше един ден да бъда мениджър на голям комплекс. Това и отговорих на един от най-големите шефове по онова време, когато той ме попита за коя позиция в хотела мечтая“. Този път също е извървян с търпение и стъпка по стъпка.

В годините след 2006 г. Стефан Карапанчев работи за туристически агенции, управител е на елитни хотели в Боровец, Разлог, Равда, Ахелой. Занимава се активно с пропърти мениджмънт и обучение на персонал.

„Възможността да ръководя цялостната организация в петзвезден комплекс в Равда със 778 помещения беше за мен изключително обогатяващ период – признава Карапанчев. – Туристическият бизнес започна да се променя с навлизането на все по-модерни технологии и това откриваше възможности за висока ефективност. Идеята за създаването на TravelLine Bulgaria започна да се оформя през лятото на 2016.“

Стефан споделя с бъдещия си партньор Анита Велинова своите идеи планове да основе компания, която помага на хотелите да внедрят система за онлайн резервации. С помощта на тази иновация всеки клиент за по-малко от минута ще може сам да запази стая, както и да заяви всички допълнителни услуги, които желае да използва по време на престоя си.

„Настръхвам дори и сега, почти седем години по-късно, когато се връщам към този разговор в началото, още преди официалното регистриране на TravelLine – казва Анита. – Стефан ме попита въодушевено какво мисля за идеята и моят отговор беше кратък: „Това е бъдещето!“

Решенията, които компанията започва да предлага на пазара са революционни и налагането им изисква време и търпение. Но резултатите си струват. Иновацията на TravelLine позволява всяко едно място за настаняване, което приема гости, да получава резервации 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата и то без да е необходимо човек от рецепция да се грижи за това. Така от една страна персоналът може да отдели повече внимание на гостите, които вече са на място в хотела, а от друга се дава възможност на всеки, който желае спокойно да избере подходящ вид настаняване онлайн. Налагането на TravelLine Bulgaria започва със серия срещи и презентации пред колеги от хотелиерския бизнес, които Стефан Карапанчев познава от години.

В свободното си време Стефан обича да пътува

В началото преобладаващите реакции започват със скептичното: „Кой ще прави резервации през нашия сайт?! Преминават през отровено признание: „Нищо не разбирам от техническите неща, които ми говориш“. Но в крайна сметка най-често завършват така: „Стефане, включвам се, защото те познавам. Вярвам ти, сигурен съм, че няма да ме подведеш.“

„Първите десетина партньори започнаха да работят с TravelLine Bulgaria, заради доверието си в мен – казва Карапанчев. – Потвърди се правилото, че първо човек работи за името си, а после името работи за него.“ Беше въпрос на време резултатите да мотивират още повече екипите на хотелите. Хотелите, които са въвели иновацията на TravelLine започват да отчитат увеличаване на резервациите онлайн, повече гости и по-големи приходи. На практика с нулева инвестиция. Хората в бранша разбират, че техническата революция вече е реалност и бързат да се присъединят. Рекламата, която TravelLine Bulgaria получава от доволни партньори води до успешно развитие.

Travelline се развива успешно и печели доверието на партньорите

„Стремежът ни ежедневно е да продължим да предлагаме работещи решения за хотели и къщи за гости от всички сегменти на пазара – казва Стефан Карапанчев. – Доверяват ни се както големи луксозни комплекси с по 2000 стаи, така и по-малки места за настаняване с по 5 помещения. Ние имаме готовност да си партнираме с всички в хотелиерския бизнес. Вярвам в потенциала на нашата страна и хората, които се занимават отдадено с туризъм. На партньорите си предлагаме свободата да избират и да бъдат по-ефективни. Да получават по-големи приходи и да намалят разходите. Такава е бизнес философията на TravelLine и опитът ни показва, че тя носи успех.“

Магията на танца

Като дете Стефан Карапанчев е увлечен от магията на българския фолклор.
„С връстниците от „Ансамбъл за народни танци“ ден след ден правехме неуморни репетиции – казва Стефан. – Почти 10 години завладявахме красиви сцени на фестивали, концерти, надигравания. Бяхме отличени с множество награди на български и международни сцени.“

Стефан Карапанчев с ансамбъла за народни песни на фестивал на ЮНЕСКО в Белгия през 1994 г.

Днес създателят на TravelLine обича да пътува и да открива за себе си нови места в България и по света. Не крие, че е запленен от чара на Италия. „Ваканциите в тази страна винаги ме зареждат с нова енергия“, казва Стефан Карапанчев.

На фестивал на народните песни и танци през 1993 г.

Материалът Нежната революция на TravelLine променя българския туризъм е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.

Сподели:

Туризъм и Новини

Top