- пл. Народно събрание 4...
„Аполо“ излита в бизнеса с факс, телефон и един горящ автобус
Днес българската компания работи в 86 държави и предлага най-висок клас туристически услуги
Ето това се нарича летящ старт! В зората на Милениума младата туристическа фирма „Аполо“ полита в бизнеса от офис, оборудван с факс и стационарен телефон, като в цялата история е замесен и автобус, бълващ пламъци. Малко повече от две десетилетия по-късно компанията работи в 86 държави и не спира да открива нови възможности за развитие. Днес „Аполо“ предлага най-висок клас услуги в областта на туризма: екскурзии, почивки, морски и речни круизи, билети за световни спортни събития и концерти.
Как започва всичко?
„Когато правихме първите си стъпки в този бизнес изобщо не мислехме, че можем да стигнем толкова далеч – признава Павлина Иванова, съдружник в „Аполо“. – Интернет, мобилните телефони и новите технологии, с които сме свикнали сега, едва си пробиваха път в България. Някои от тях още не бяха измислени. В началото на 90-те , преди да имам собствена фирма, работех в туроператор, който правеше екскурзии до Истанбул и Виена. Наложи се да напусна и две години работех като стюард в автобусна компания. Но през 1999 г. получих обаждане от предишната ми шефка в туристическата фирма. Предложи ми да се върна. Обясни ми, че ще има много работа около посрещането на празниците, свързани навлизането в ново хилядолетие. Това създаваше големи перспективи, Милениумът тогава беше тема номер едно в световен мащаб. Съгласих се. Но там срещнах моята бъдеща партньорка в бизнеса Калина Тодорова и само два месеца по-късно решихме, че искаме да имаме наша фирма. Казахме си: „След като можем да вършим толкова много работа за нашите шефове, защо да не го правим за нас? Ново хилядолетие, нов късмет!“
Павлина Иванова и Калина Тодорова
И така началото е сложено на 21 януари 2000 година, когато „Аполо 2000″ започва своя път в света на туристическия бранш. Името е избрано с изцяло практични съображения. В онези години основният канал за реклама са рубриките за обяви в печатните издания на вестниците „Труд“ и „24 часа“. Тиражите им се измерват в стотици хиляди копия всеки ден и се ползват с високо доверие в цялото общество.
За да пробиеш на пазара, трябва да присъстваш на техните страници. „Името „Аполо“ звучи на английски и български по един и същи начин, кратко е и се помни лесно – казва Павлина – Състои се от общо пет знака. Така се пестеше и място от редовете в обявата. Освен това Калина обича книги за научна фантастика. Вероятно това също е помогнало при избора на име за общата ни фирма.“
Ходът се оказва сполучлив. „Аполо“ се нарича американската космическа мисия, която влиза в историята с първия полет до Луната и се възприема като символ на човешкия копнеж да бъдат постигани невъзможни цели. В българската фирма на Павлина и Калина първият голям успех идва с организирането на пътуване до Гърция за конгрес на стоматолози през април 2000 година. И до днес зъболекарите остават техни клиенти, а пътуването до Солун е незабравимо. „В началото за нас беше голямо предизвикателство да се справим с всички необходими документи и лицензи, които се изискваха за Гърция – връща лентата Павлина. – В крайна сметка всичко мина много добре. Клиентите ни останаха изключително доволни от преживяването в Солун. На връщане в България ни се запали автобусът, но за щастие повредата не се оказа толкова сериозна, колкото изглеждаше на пръв поглед. Тази случка е част от очарованието на времената, в които пробивахме на пазара. Тръгнахме с гръм, трясък и огън. Сега, разбира се, всичко е съвсем различно.“
„Аполо“ прави сериозен пробив през 2002 г., когато организира превози до Кушадасъ в Турция. Практиката на другите български туроператори тогава е туристите да се докарват до центъра на града. След това всеки сам се оправя с намирането на хотела си. Павлина и Калина решават, че ще предлагат на своите клиенти превоз до самото място, където ще прекарат ваканцията си. Тази на пръв поглед проста идея се оказва работеща. Бързо се разчува, че „Аполо“ предлага нова полезна услуга, а освен това има и кетъринг в автобуса. Така бизнесът се изстрелва с голяма скорост напред. Фирмата се разраства, подкрепена е с банков кредит за закупуването на собствен автобус. Световните конгреси на стоматолози, които се провеждат всяка година, остават част от програмата на „Аполо“ и имат сериозен принос за успешното развитие на туроператора. Браншът се променя, а с него и палитрата от предложения в портфолиото на „Аполо“. На пазара пробиват нискобюджетните авиокомпании, а с тях самолетния туризъм набира популярност. Постепенно доходите на хората в България започват да растат, променя се и културата на пътуващите хора. „Аполо“ бързо се ориентира в новата ситуация и търси начини да отговаря на различните изисквания на пазара. Фирмата започва да предлага речни круизи и се налага като една от водещите компании в този сегмент. В една от запазените марки на „Аполо“ се превръща екскурзия по река Рейн, която и сега е част от каталога на българския туроператор.
„Изминахме дълъг път от създаването на „Аполо“ през 2000 година до днес – казва Павлина Иванова – В момента спокойно можем да организираме пътувания в 86 държави в цял свят. Имаме нужните контакти и възможности. Не спираме да търсим новото. Това е част от нашата философия в бизнеса. Преживяхме много трудности по време на ограниченията заради пандемията от коронавирус. Но за щастие всичко това вече е зад гърба ни. Пазарът се възстановява с бързи темпове и това ни дава кураж да работим още по-здраво.“ На въпроса докъде още може да стигне „Аполо“, Павлина отговаря с усмивка: „Бъдещето ще покаже. Ние нямаме никакво намерение да спираме на едно място.“
Автор Кристиан ИВАНОВ, Bgtourism.bg
Бизнес карати
В рубриката „Бизнес карати“ Национална информационна агенция Bgtourism.bg дава думата на успешни личности в българския туризъм. Това са хората, които чертаят пътя за превръщането на този бизнес в мощен мотор за икономиката на страната и не спират да работят за покоряването на нови предизвикателства. Примерът им е заразителен за всеки, който иска да следва мечтите си. Техните истории, написани от живия живот, са повече от интересни. Днес наш гост е Павлина Иванова, съдружник в „Аполо“.
Материалът „Аполо“ излита в бизнеса с факс, телефон и един горящ автобус е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.