Bgtourism.bg    Spatourism.bg    Jobs.bgtourism.bg    Destinations.bg

Меглена Плугчиева: Крайно време е държавата да има ясна визия за стимулиране развитието на балнеоложкия и СПА туризъм в България

Интервю с Меглена Плугчиева – посланик на Българския съюз по Балнеология и СПА туризъм, пред Bgtourism.bg

– Г-жо Плугчиева, каква е ролята ви в Български съюз по Балнеология и СПА туризъм? Откога и как датира това сътрудничество между вас и браншовата организация?
– За мен беше много приятна изненада това лято да бъда поканена за посланик на Българския съюз по Балнеология и СПА туризъм. Вероятно фактът, че и като посланик в различни държави: Германия, Швейцария, Лихтенщайн и Черна Гора винаги съм показвала, че българският туризъм е една от най-атрактивните и убедителни визитки на страната ни, чрез който можем да привлечем приятели и партньори на страната ни, e дал повод за тази покана. В цялостната ми дейност като посланик, аз и моите екипи постоянно сме отдавали значимо място на българския туризъм и сме рекламирали по всякакъв начин – участие на изложения, в медии, срещи и др. уникалното туристическо богатство и качества на страната ни. Сигурно и множеството контакти, които имам, и особено в немски говореща Европа са били взети предвид.

– Вие сте посланик на Български съюз по балнеология и СПА туризъм и активно работите по проекта относно пазар Австрия, който е ключов. България вече направи пробив с немските здравни каси, като това позволи на германците да идват у нас за здравен туризъм. На каква фаза е проектът с австрийците, кои са следващите стъпки и вече имате ли визията как тази програма може да бъде доведена до краен успех?
– Нека първо да поздравя ръководството на Съюза и Българо-германската индустриално-търговска камара в България за успеха и да изразя мнение, че трябва да се продължи със системни и постоянни усилия за реклама от страна на държавата и Съюза, за да има и резултати и да не остане само включването на България в референтния списък на германските здравни каси, а да успеем да привлечем много нови реални туристи и гости към България.
По този модел от август месец т.г. стартирахме работа по проекта за активно представяне на здравния и спа туризъм на австрийския пазар.

В курорта Св. св. Константин и Елена приеха декларация за развитието на здравния туризъм в България

Последните 2-3 месеца направих задълбочено проучване и трябва да призная, че задачата е много по-трудна в сравнение с тази в Германия по следните причини: като цяло, рамковите политически и икономически условия в Европа са за жалост негативно променени и водят до несигурност сред гражданите що се касае за пътувания и туризъм зад граница.
Освен това Австрия сериозно и ревниво пази своя много силен туристически пазар, особено когато се касае до услуги за здравен туризъм, заплатени от държавните здравни каси, извършени зад граница.
Разбира се, че сме още в началото на проекта и ще търсим всякакви възможности за активното представяне на българския здравен и спа туризъм в Австрия, още повече, че имаме и много предимства, които страната ни предлага, а липсват в Австрия, но за съжаление са неизвестни или много малко известни на австрийския туристически пазар.

Уникалните природни дадености и ресурси, благоприятният климат, осигуряващи предлагането на атрактивни целогодишни услуги и то предложени на високо европейско качество на много по-ниски цени, в сравнение с тези в Европа, създават прекрасни предпоставки за успех. Трябва да подчертая още новия тренд в европейския туризъм, с който нашите особено черноморски курорти са в крак и даже изпреварват европейските си колеги, като устойчив туризъм, климатична терапия, терапия с луга, с морска сол, с мед и пчелен восък, здравословно хранене, детоксикация и др.

Проф. Костадинова: Нашата мисия е с обучения, комуникация и партньорства да привлечем повече млади хора да изберат за кариера СПА и Медикъл/СПА индустрията

Аз обичам да казвам, че България е голяма страна на малка територия. Съчетанието на девствени горски територии в комбинация с благоприятен климат, море и огромно богатство на минерални извори с широк спектър на химически състав и температурен режим, и в добавка много високо европейско качество на туристическа инфраструктура и медицинска апаратура, правят нашите балнеоложки и спа центрове много силни конкуренти на европейския туристически пазар. Разбира се на първо място са хората – мениджърите на хотели и комплекси, с визия и компетентност и гостоприемният немски говорещ професионален персонал, са от важно значение.
Някои недостатъци обаче трябва ада бъдат признати. Сектор туризъм е силно фрагментиран и се усеща тревожна и необоснована вътрешна конкуренция между подсекторите, която отслабва позициите на бранша и у нас и в чужбина. Недостатъчна и незадоволителна по качество е и рекламата в чужбина от страна на държавата.
Този проблем се опасявам, че вече е почти хроничен, отдавна е така, и е крайно време да бъде преодолян с общи усилия и най-вече с политически и финансов ангажимент от страна на държавата.

– Защо е важен този проект за България? Направени ли са разчети какви ползи ще има за икономиката на страната ни?
– Проектът за Австрия, както и всички други в сферата на туризма, е изключително важен, защото ще носи директни и индиректни ползи на страната ни. Имам предвид не само финансови постъпления от нови и повече туристи и клиенти, но ще донесе и политически и културни, обществени и всякакви ползи за България. Комплексните ползи ще са далеч по-големи от икономическите и при постоянни усилия за запазване на високите стандарти на обслужване и активна и атрактивна реклама, ще се получи така нар. положителен ефект на снежната топка.
Вижте швейцарците, как са успели името на страната им да е вече достатъчно, за да мечтаят всички за Швейцария и да искат да й подражават, макар че, както се казва на немски и там не всичко, което блести е злато.
Аз не искам да сме Швейцария, а България, която свети със собствена светлина и само като произнесеш името, то да предизвиква уважение и симпатия сред познати и непознати страни и партньори.

Сийка Кацарова: Новата програма на МТ за подпомагане на черноморските общини чрез реклама ще увеличи конкурентоспособността на туристическата индустрия

– От една страна говорим за привличането на повече чужденци, които да се възползват от възможностите на здравния ни туризъм и от природните ресурси в страната ни, но в същото време не липсва ли и правителствена политика относно здравето на нацията. Виждате ли неизползван потенциал от Министерството на здравеопазването в тази насока предвид възможностите на българските здравни курорти?
– Определено смятам, че държавата е в дълг към този сектор от години и е крайно време да има ясна визия за стимулиране развитието на балнеоложкия и спа туризъм в България, от една страна от съображения за инвестиция в здравето на нацията, а във външнополитически и икономически план, държавата да активизира цялостната си политика за успешно предлагане и рекламиране на уникалните възможности на балнеоложкия ни и спа туризъм зад граница.
Бих си позволила да добавя, че е необходимо и да се излезе извън границите на Европа и да се потърсят и други пазари. Малки страни като Албания, Черна Гора вече са стъпили на пазари в трети страни извън Европа и активно се представят там. Ние имаме всички предпоставки да бъдем далеч по-успешни.

– Какви са вашите преки наблюдения от ролята Българския съюз по Балнеология и СПА туризъм на европейската сцена на туризма?
– От досегашния ми опит в чужбина и особено сега, когато като посланик на Съюза се занимавам по-конкретно с темата, установявам, че другите сравними с нас страни като Хърватия, Словения, Румъния и др. са традиционно по-силно позиционирани на европейските пазари. Те не само се рекламират системно и постоянно, но все повече се модернизират и дигитализират в рекламата, стават все по-атрактивни, търсят нестандартни и разнообразни начини и форми да запазят старите си клиенти и да привлекат нови туристи.
Колкото до въпроса Ви за BUBSPA, считам, че трябва да адмирираме ръководството на BUBSPA, което води една много гъвкава и успешна политика за обединяване на сектора, за равнопоставеност и подкрепа на всичките му членове и паралелно с това, води политика на диалог с държавата в лицето на различните министерства и с общинските власти по места.
Самият факт, че BUBSPA е член на Европейската Асоциация по балнеология и спа туризъм, както и че сътрудничи успешно с много други международни партньори, е вече убедително доказателство, че това е работещата рецепта за успех: обединение в сектора, много работа за да сме в крак с времето и силно и убедително представяне зад граница! Да си пожелаем взаимно успех!

Разговаря Руслан ЙОРДАНОВ

Материалът Меглена Плугчиева: Крайно време е държавата да има ясна визия за стимулиране развитието на балнеоложкия и СПА туризъм в България е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.

Сподели:

Туризъм и Новини

Top