Dubai Airshow 2025: Моят поглед от първи ред към бъдещето на авиацията
Емилия АНДРЕЕВА
Специално за Bgtourism.bg и AirNews.bg
Дубай. Пристигайки в Дубай за Dubai Airshow 2025, веднага усетих, че това не е просто поредното търговско изложение – това е повратна точка. С рекордно участие – 1 500 изложители, над 200 самолета на показ, 135 053 посетители и водещи световни играчи, демонстриращи иновационни технологии – авиошоуто се усещаше, като че ли стоиш на ръба на нова ера в авиацията.

Когато една от най-технологично развитите индустрии като авиацията се събира на едно от най-богатите и визионерски места в света като Дубай, не е изненада да се случат рекордни сделки като:
• Поръчка на Emirates за ~38 млрд. долара за 65 Boeing 777-9
• Закупуване от flydubai на 75 Boeing 737 MAX за 13 млрд. долара и меморандум за 150 Airbus A321neo на стойност милиарди долари
• Двуцифрени милиардни ангажименти на Etihad за нови A330-900 и A350
• Сделка на Gulf Air за 12 Boeing 787 Dreamliner на стойност 3–4 млрд. долара
И това не е пълният списък от сключени сделки на изложението и, честно казано, не става дума само за пари. Става дума за енергията, импулса и визионерството, които витаят във въздуха и движат индустрията напред.

Сериозна заявка от Китай
Акцент беше демо полетът на COMAC C919 – за първи път в Близкия изток. Да го видиш отблизо беше исторически момент. В продължение на години Airbus и Boeing доминираха в авиационния пазар, но сега Китай влиза уверено в конкуренцията. COMAC представи и бизнес джет C909, заявявайки амбиции не само в гражданската, но и в бизнес авиацията на глобалните пазари.
За мен това не беше просто демонстрация на нови самолети – това е пренареждане на авиационния ландшафт.

Бизнес авиация: Луксът не познава граници
В сферата на бизнес авиацията акцент за мен беше Gulfstream G800. С впечатляващия си дълъг обхват и ненадминатите си експлоатационни показатели той се открояваше като логична следваща стъпка в еволюцията на частната авиация. С все повече високопоставени и заможни пътници, правителствени делегации и корпоративен трафик, бизнес авиацията вече не е страничен сегмент, а мощен двигател.

Разширяването на инфраструктурата, новите частни терминали и усъвършенстваните хангари доказват, че частната авиация става централна за глобалната мобилност.
Един от най-запомнящите се моменти от цялото пътуване беше посещението на Jetex FBO (бизнес авиационен терминал) на Al Maktoum International Airport (Dubai). Беше зашеметяващо: луксозни салони, впечатляващ интериор, безупречно обслужване и внимание към детайла, което повече напомняше на петзвезден хотел, отколкото на летище. Това ми показа на практика как бизнес авиацията преформулира въздушния превоз. Не ставаше дума само за оперативна ефективност, а за гостоприемство и естетика, издигнати до изкуство.
Докато бях в Jetex FBO, забелязах, че там беше и Jesús Caballero, CEO на летище „Васил Левски“ – София. Това ми подсказва, че по-скоро рано, отколкото късно, можем да видим FBO от подобен калибър да се появи на Балканите. Очаквам скоро анонс. Балканите като регион се развиват бързо и апетитът към премиум инфраструктура за бизнес авиация безспорно нараства.
Премиум инфраструктура: RAK VVIP терминал и хангари
Ras Al Khaimah (RAK) International Airport обяви 1 500 кв. м VVIP терминал + 8 000 кв. м хангари за частни самолети по време на изложението.
Хангарът и перонът са проектирани за частни джетове с ултра далечен обхват, което означава, че се таргетират големите играчи в бизнес авиацията. Проектът се управлява от Falcon Executive Aviation (Alex Group) и ще предлага премиум услуги, ориентирани към частната авиация, с изключително високо ниво на клиентско изживяване.
Колкото и впечатляващи да бяха самолетите и съоръженията, изложението ми припомни нещо съществено: самите самолети не могат да създадат глобална мобилност. Зад всеки полет – комерсиален или частен – стои сложна мрежа от услуги:
• планиране на полети
• разрешителни за прелитане и кацане
• наземно обслужване
• зареждане с гориво
• трансфери за екипажи и пътници
• логистика и консиерж услуги
Това е гръбнакът на авиацията и неговото присъствие на изложението беше по-тихо, но мощно. С разрастването на флота, увеличаването на маршрутите и появата на нови пазари търсенето на надеждни и бързи партньори за flight support само ще нараства. Работата в авиацията ми напомня всеки ден колко много организации и хора са нужни, за да се осъществи един плавен, безопасен и навременен полет. Затова съм горда от ролята, която Balkan Flight Support играе в тази екосистема, подпомагайки операторите зад кулисите, за да бъде цялото пътуване безупречно.

Иновации и въздушна мобилност
Изложението също така акцентира върху възхода на eVTOL и усъвършенстваната въздушна мобилност. Демонстрациите на тези самолети направиха бъдещето много реално: градски въздушни таксита, пътувания от точка до точка, без междинни спирки, и нови хибридни модели на мобилност. Всички те също ще се нуждаят от специализирани партньори за flight support, навигация, регулации и комуникация с наземните операции.

Вълнението и приповдигнатото настроение на изложението бяха помрачени от трагедия в следобеда на последния, пети ден, когато индийски изтребител HAL Tejas се разби по време на демонстрация, което доведе до смъртта на пилота. Това беше отрезвяващ момент и напомняне за огромните умения, рискове и кураж, стоящи зад напредъка в авиацията.

Dubai Airshow 2025 ме остави с едно ясно заключение: навлизаме в най-трансформативното десетилетие на авиацията. Нови играчи като COMAC, растящото търсене на бизнес авиация, разширяващата се инфраструктура и критичната роля на партньорите за flight support променят начина, по който светът се придвижва. Да бъда на това изложение – да разглеждам статичните експозиции, да наблюдавам демонстрационни полети, да посещавам FBO и да се срещам с партньори и лидери в индустрията – създаваше усещането, че бъдещето на авиацията се разгръща пред очите ми.

Материалът Dubai Airshow 2025: Моят поглед от първи ред към бъдещето на авиацията е публикуван за пръв път на Bgtourism.bg – Най-важното от туризма!.











