Bgtourism.bg    Spatourism.bg    Jobs.bgtourism.bg    Destinations.bg
Изкуството да твориш туризъм – Бисерка Огнянова

Изкуството да твориш туризъм – Бисерка Огнянова

“Успявам, защото моите мечти винаги са били големи”, казва дамата, видяла всичко, родния бизнес!

30/05/2022 | Кристиан ИВАНОВ

Всяко нещо, в което човек влага сърцето си и успява да овладее до съвършенство, се превръща в изкуство. Тази изпитана през годините максима пасва като ръкавица за една от гранд дамите на българския туризъм Бисерка Огнянова. Сега тя е моторът на изложението Ваканция и Спа експо, но любовната й история с българския туризъм започва още преди пет десетилетия.

“През далечната 1970 година, случайно или по волята на съдбата започнах работа като художник в тогавашния Държавен комитет по туризъм, Център за туристическа пропаганда и реклама, а по-късно рекламната къща на туризма – Туристреклама – връща лентата Бисерка Огнянова. – Занимавах се с консултации и проекти за визуални комуникации на хотели и комплекси, запазени марки, печатни издания и всякакви рекламни материали. Имаше много ентусиазъм и много работа в туризма през тези години. По-късно започнах да правя проекти за изложбени щандове и това ме завладя. Проектирах участията на България в Международните туристически изложения. И така 35 години.”

В годините на социализма никак не е лесно да се привличат чуждестранни туристи в България. Съществуват редица трудности, които трябва да бъдат преодолени, за да може и хората отвъд “Желязната завеса” да открият красотата на нашата страна и да се върнат отново.

“И през комунизма мечтите ни бяха големи, а България се рекламираше като комплексна туристическа дестинация – море, планина, културен туризъм – разказва Огнянова. – Фолклорните ни състави взривяваха публиката навсякъде по света, а дегустациите на българско кисело мляко и вино събираха публиката. С годините българските участия в различните изложения се развиваха като концепция и дизайн. Изграждали сме самобитна дървена българска къща с двор, чардаци и калдъръм, по-късно се наложиха модулните конструкции, след това отново се върнахме към изградени от различни материали монолитни щандове, вече със съвременни визуални ефекти и дизайн.

България имаше туристически представителства в много страни по света, които извършваха голяма част от рекламните изяви, като част от стратегията за развитието на туризма. Оформях интериора и фасадите на голяма част от тях. След промените, за съжаление те бяха закрити.”

Но Бисерка Огнянова не е от хората, които се отказват. Затова и успява успешно да премине през изпитанията на българския преход към пазарна икономика. Помага й огромният опит. Има зад гърба си хиляди национални и международни изложения. Лондон, Мадрид, Москва, Париж, Токио, Атина… Това са само част от световните столици, в които нейната работа е оценена на най-високо ниво.

“Проектирала съм над 1000 рекламни щандове, Национални павилиони в едни от най-големите изложбени центрове – казва Огнянова. – Но първата ми изложба беше в много нестандартно място – катедрала в Копенхаген. Следват многократно ITB Берлин, WTM Лондон, FITUR Мадрид, MIT Москва, Париж, Токио, Лисабон, Милано, Атина, Техеран, Хараре  и много други.

През 1991 година, на поредното участие във FITUR -Мадрид, оформих щанда на България с експонирани в 12 витрини реплики на ценна манастирска утвар, много икони, пафти и други предмети от бита. Резултатът беше впечатляващ, а испанските медии отразиха достойно участието ни. Рецептата за представяне на световно равнище в тази област е интересна идея, познаване на характеристиката на публиката, добър бюджет, естетика и перфектно изпълнение.”

Не липсват и инфарктни моменти, в които всичко изглежда загубено и напът да се провали. Дори тогава препятствията могат да бъдат преодолени с хладнокървна преценка и много труд до последната възможна секунда.

“Едно от най ранните ми критични преживявания е през 1978 година – спомня си Огнянова. – Командировка в Луанда, столицата на Ангола. Току що е открита линията на БГА Балкан София-Луанда и представителството на Балкантурист и БГА Балкан се нуждае от оформление. Когато пристигнах там се оказа, че помещението е на тухла и преди декорацията има доста работа. Бившата португалска колония вече беше народна република и, за съжаление първото, което научили местните работници беше, че при социализма може да се яде без да се работи. Успяхме да се справим. Интересен случай имах и през 1981 година, когато България за първи път участва в Световното изложение в Кобе, Япония. Павилионите бяха построени върху изкуствен полуостров до града само за няколко години. Мотото на изложението беше “Победата на човека над природата”. По ирония на съдбата мощно земетресение по-късно нанася огромни щети на този град и на изкуствения остров. Българският павилион решихме като реплика на Възрожденска стая, с резбован таван, огромни цветни пана-прозорци с 12 забележителности от България и мебели от дънери с уникална дълбока резба с флорални мотиви и птици, изработени от преславски художник-резбар. С колега архитект работихме по изпратени от панаира размери на пространството. Оказа се, че от панаира са допуснали сериозна грешка и височината на халето е по-малка. Наложи се да преработваме детайлите на място, но поради различния волтаж използвахме само ръчни инструменти. Японските ни колеги помогнаха, но ни поискаха за спомен тесла, ренде, чук, трион, каквито отдавна не се използват при тях. В крак с времето, още тогава кацайки на летище Нарита в Токио, по-голямата част от хората бяха с маски на лицето – предпазваха се от вируси.

Вълнуващо преживяване беше и проектирането и реализацията на павилиона на София в Лозана, като кандидат за зимните олимпийски игри за 92 година. Приказно бял павилион представяше възможностите на София и Витоша за провеждане на олимпийски игри, в присъствието на големи спортисти. В приемната на щанда експонирахме във витрини няколко реплики на Панагюрското съкровище.

Освен спортни звезди, политици и представители на Олимпийското движение, гост на щанда беше и голямата актриса Джина Лолобриджида, която беше изключително впечатлена. Е, София не спечели, но представянето беше на ниво. Имала съм и други напрегнати ситуации в организацията на изложенията. Преди години 20-тонен тир с изложбения реквизит се повреди на магистралата на път към Берлин. Целият екип напразно очаквахме пратката, трябваше да намерим друг транспорт, да се претовари целият товар на аутобана и да построим щанда от 300 кв.м за един ден и една нощ.

ITB Berlin ще остане едно от любимите ми изложения, с много преживявания за целия екип, повече от 20 години, още по времето на Берлинската стена и след това.”

В целия този водовъртеж от събития, които следват едно след друго в различни точки на света, често отдалечени на десетки хиляди километри, Бисерка Огнянова има и своя остров на спокойствие. Нейното семейство.

“През всички тези години имах всеотдайната помощ и подкрепа на моя съпруг и колега, който вече не е сред нас – казва Огнянова. – Бяхме професионален тандем, в който се включи и дъщеря ни Вихра, също възпитаник на Художествената академия. Сега двете сме невероятен дует с усет към красивото и неспокоен творчески дух. Заедно сме осъществили безброй проекти: визуални комуникации на комплексите Слънчев бряг, Елените, на хотелите Самоков и Рила в Боровец, Интерхотел Сандански, логата на много хотели, като Витоша Ню Отани, Самоков, Рила, комплекс Златни пясъци, Туристическата компания Болкан Холидейз, Софийски туристически регион, Ваканция и Спа Експо, Алеко Спорттур Витоша и много, много други, някои от които съществуват и до днес. В претрупаната ми програма през годините успях постепенно да вмъкна и една друга моя страст – живописта. През последните години вече е част от ежедневието ми. Осъществих няколко изложби и рисувам всеки ден.”

Сега връзката на Бисерка Огнянова с туризма и изкуството изглежда напълно завършена. Казва, че усещането за красота, което й дава българската природа свързва най-вече с картините на Владимир Димитров – Майстора. “Който и да е от неговите шедьоври носи в себе си цялата прелест на родината – казва Бисерка Огнянова. – С българските великани в изкуството – Иван Милев, Златю Бояджиев, Константин Щъркелов, усещам вътре в себе си прекрасната природа и бит на нашата страна. Аз много харесвам спретнатите села, чистите плажове, зелените планини. Обичам безбрежното спокойствие на морето, а невероятните багри на разцъфналите поля и гори са моят неизменен извор на вдъхновение. България има красива природа, за съжаление не сме много внимателни с нея и това ме обижда. Едно от специалните за мен места е Велико Търново. С този красив град ме свързват, както професионални ангажименти, така и дългогодишни приятелства.

В началото е Академията

Бисерка Огнянова завършва Националната художествена академия със специалност “Плакат и приложна графика”, което й помага в бъдещата работа. “Основна характеристика на пространствения дизайн е преди всичко краткотрайността на проявата, атрактивността и емоционалното въздействие върху зрителя. – казва Огнянова – Всяко изложение е съвкупност от икономика и дизайн, странна симбиоза, при която е важна освен визията на страната, така и представянето на тази визия по оригинален начин. Така може да се привлече вниманието на публиката и да се “продаде” дестинацията. Туристическата борса сама по себе си е културна проява и е нужно да имаш културно отношение към нейното осъществяване.”

Златни моменти

Дори след безбройните успешни професионални проекти през годините, Бисерка Огнянова не спира да поема нови предизвикателства? Кои са златните моменти в нейната кариера?

“Моя любима “дестинация” всяка пролет и есен, години наред беше и Пловдивски панаир – казва гранд дамата на българския туризъм. – Проектирах и осъществих десетки щандове и павилиони на български фирми. И все пак най-любимото ми изложение остава “Ваканция и Спа експо”.

С него съм от първото му издание през 1983 година, наречено “Изложение за туризъм и отдих” под шапката на Държавния комитет по туризъм. Започна във фоайето на х. Интернационал в курорта Златни пясъци, после в Двореца на спорта -Варна, в НДК – София, вече няколко години в Интер експо център и 37 години без прекъсване.

В последните петнадесет години изложението е собственост на Прим Експо и се осъществява от прекрасния екип на нашата фирма, ръководена от Вихра Огнянова. Голяма част от участниците ни се доверяват освен за организацията и за дизайна на щандовете. А това са туроператори, хотели, общини, национални павилиони. През годините облика на изложението се променя, радостно е, че все повече хората оценяват важността на естетичното представяне. Във времето, в което живеем сега си пожелавам само здраве и още професионални задачи. Без да звучи нескромно, поработих здраво и продължавам с удоволствие.

Снимки Личен архив

Бизнес карати

Историите на успеха в българския туризъм. В рубриката "Бизнес карати" bgtourism.bg дава думата на успешни личности в българския туризъм. Това са хората, които чертаят пътя за превръщането на този бизнес в мощен мотор за икономиката на страната и не спират да работят за покоряването на нови предизвикателства. Примерът им е заразителен за всеки, който иска да следва мечтите си. Техните истории, написани от живия живот, са повече от интересни. Днес наш гост е Петър Денчев.

Сподели:
Top